Språkresa steg 5 – Montpellier

Söndag:

Vi träffades 4.00 på Malmö C för att sen ta buss till Kastrup. Resan gick bra och vi landade i ett varmare Frankrike. Våra värdfamiljer stod och vinkade på flygplatsen när vi anlände. Efter vi hade installerat oss gick vi ut på stan för att ta reda på var skolan låg och för att se oss omkring. På kvällen bjöd våra värdfamiljer oss på fransk middag.

Måndag:

8.15 träffades alla igen på skolan. Här delades vi in i grupper efter vad vi behövde träna på. 9.00 började vår första lektion. Vissa grupper jobbade mer med grammatik medan andra övade på att prata. Grupperna bestod av elever från flera olika länder i flera olika åldrar. 12.15 var lektionerna slut och det bjöds på lite välkomstsnacks. Efter lite fritid träffades vi kl 16 vid skolan för att gå på en guidad tur i stan. Vi såg bl a kyrkor, medicinska fakulteten, botaniska trädgården och street art.

Tisdag:

Efter tre timmars skola träffades gruppen och åt picknick i Place de Peyrou. Baguetter, ost, jordgubbar och couscous var några av alla goda saker vi åt i solen. Efter lunchen gick vi till Botaniska trädgården och njöt av alla fina växter.

Onsdag:

På eftermiddagen hade vi bestämt oss för att åka till stranden. Dock var det lite blåsigt så ingen vågade bada. Däremot åt vi mot all förmodan äckliga crêpes som serverades av en otrevlig servitris. Men när man har trevlig sällskap och fin utsikt känns det mesta bra ändå.

Torsdag:

På torsdagen strejkade folket i Montpellier. Efter lektionerna åkte vi ut till Odysseum som var ett köpcentrum med akvarium och andra roliga sevärdheter. När vi kom tillbaka till stan åt vi goda crêpes i solen.

Fredag:

Sista skoldagen innebar prov för vissa, fika för andra. Men det alla fick var ett diplom. Vi bestämde oss för att alla i gruppen skulle äta lunch och middag tillsammans. Däremellan shoppade vi souvenirer till familj och vänner. På kvällen efter middagen gick vi runt till olika barer.

Lördag:

Då var det dags att åka hem. Vi fick ta farväl till våra värdfamiljer och satte oss på planet hem.

Resan överlag:

Alla i gruppen hade en jätterolig och lärorik vecka. Familjerna vi bodde hos behandlade oss väl och skolan var rolig och givande. Det var roligt att få lära känna många nya människor och få tillämpa sin franska i vardagen. Dessutom fick vi fika mycket vilket aldrig är fel! Vi skulle gärna vilja åka tillbaka till staden för att få ännu fler fina minnen.