Resa till Madrid 2018: Dag 2

Onsdag 4/4-18
Dagen började tidigt, med frukost på hotellet, och klockan 09.00 var vi alla samlade i lobbyn och börjad promenera mot skolan. När vi kom fram blev vi väldigt trevligt bemötta. Rektorn och andra lärare samt kansli-ansvariga hälsade på oss, och spanskan kickade in direkt! Ingen engelska användes, utan vi använde oss utav alla våra kunskaper som vi har samlat på oss under åren. De delade upp oss i två grupper, de som läser Steg 5 och de som läser Steg 6. Vi gick in till klassrummen och lektionen började direkt! Läraren var otroligt trevlig, och väldigt tålmodig med vår spanska må jag säga…. Skämt åsido, det första intrycket av Tandem och dess utbildning var väldigt bra och det kändes som en bra start. I steg 5 gruppen började vi med att introducera oss genom att beskriva varandra. Vi fick ställa frågor till läraren och lära känna henne. Efter det var det en paus och därefter bytte vi lärare med steg 6 gruppen. Hon var lika trevlig och välkomnande som den förra läraren och lärde oss en massa om Madrid och den spanska kulturen. Såklart jämförde vi Spanien och Sverige och det var många skillnader som nämndes. Vädret var ett av ämnen vi diskuterade… Allt det gjordes på spanska självfallet.
Steg 6 gruppen fick förbereda inför DELE provet som kommer att ske i slutet av Maj månad. Precis som steg 5, fick vi prata om den spanska kulturen. Dock fick steg 6 även prata om typiska spanska uttryck som kan förekomma på provet. Det som lärarna la mest vikt på var de muntliga delarna av DELE.
Efter skoldagen var det dags för en snabb lunch för sen bar det av mot Santiago Bernabéu-stadion! Det är Real Madrids fotbollsarena och de spelar sina hemmamatcher där, samt tränar. Vi tog bussen från skolan till stadion. Mercedes, den ansvariga som följde med, var väldigt exalterad och uppmanade oss att prata spanska så mycket som möjligt. Det var en väldigt intressant upplevelse, men när man väl tvingade sig ur orden så vågade man mer och mer, och tillslut kom man på sig och har haft en hel konversation på spanska, ganska felfritt.

Besöket på stadion var något helt magnifikt och mäktigt. Att kolla ut över den stora arenan och utsikten var otroligt och man fick lite svindel när vi åkte upp hissen men när man väl kom upp blev man för distraherad av planen för att bry sig om sin höjdrädsla. Rundvandringen tog ungefär två timmar och vi såg allt från Real Madrids pokaler genom tiderna till deras omklädningsrum. I arenan fanns det ett litet museum, där man kunde lära sig om historien om laget och deras församling.
Efter besöket skildes vi alla åt och började upptäcka staden på egen hand. Många av oss begav oss mot Plaza del Sol för lite mat och stadsvandring.
På kvällen var vi helt slut, och efter en update med Carlos nere i lobbyn gick vi alla och la oss.